torstai 18. elokuuta 2011

Noona Agility Akatemiassa- osa 1

Agility kuume sen kuin kasvaa... Olen tällä hetkellä niin rakastunut tähän lajiin! Viime viikonloppuna pakkasin kimsut ja kamsut Annikan autoon ja kera Riitta ja Heli jatkoi sitten matka kohti Turkua ja PM-finaalia. Vielä mentiin ainoastaan seuraamaan kisoja, mutta ehkä vielä joskus pääsee juoksemaan Noonan kaa, hehe. ;D Aina saa haaveilla ja asettaa tavoitteita eiks niin?! ;) Oli aivan huippu hyvä fiilis koko kisojen ajan ja yleisö kannusti ja kisaajat tsemppasivat loppuun saakka! Ja kyllä suomi on aivan huippu agimaa, loistava taso! Kiitos hyvästä seurasta kaikille! Kisapaikalta tarttui myöskin mukaan agikirja hyppytekniikasta, kolme agilehteä ja Noonalle tokokapula sekä uusi karvalelu. Jäi kova hinku päästä reenaamaan ja parantamaan omaa ohjaamista, sekä muuten vaan oppimaan lisää agilitystä! :)

Jees eli eilen alkoi sitten Noonan ensimmäiset "viralliset" agitreenit Agility Akatemiassa ja vetäjänä toimi Juha Orenius. Olen päättänyt että Noonan kanssa satsaan aina kunnolla verryttelyyn ja niin teinkin. 15 minsaa verryttelin tyttöä kunnolla. Sen jälkeen alkoi sitten treenit. Noona oli ryhmän nuorin koira, mutta muita pentuja oli myöskin mukana.
Treenattiin kaikki samaa aikaa koko tunnin ajan, ensin olin ihan paniikissa että meinaako Juha oikeasti että pennut jaksavat treenata kokonaisen tunnin. Niin siinä vaan kävi että jokainen pentu oli vieläkin ihan liekeissä tunnin jälkeen, ja itse olin todella yllättynyt. Noona oli täynnä energiaa ja Noonasta taitaa tulla todellinen työnarkomaani... jotain mitä myöskin kaipaan Bellan jälkeen. On aivan mahtava tunne kun ei tarvitse motivoida koiraa koko ajan vaan voi oikeasti keskittyä treenaamiseen!


Ensin treenasin putkeen menemistä. Putki oli jo Noonalle tuttu este joten sinne se ampui kun tykki. :)
Toinen piste oli sitten kontaktit. Juha käyttää samaa tapaa reenata kontaktit kuten minäkin, mutta toisin ilman piippaus alustaa. Kokeilin sitten nokkimista ilman piippaus alustaa ja toimi todella hyvin, ja kotitehtäväksi meidän pitää treenata kontaktit ainakin pari kertaa päivässä.
Kolmas piste oli hypyt. Treenattiin irtoamista ja Noona oli taas huippu hyvä! ;)
Viimeinen piste oli sitten kepit. Noona veti kepit aivan mahtavalla vauhdilla ja itse jouduin oikein pistämään vauhtia alle että ehdin mukaan! :D
Oli aivan mahtavat treenit ja Juhakin kommentoi että aivan mahtavaa miten noin nuori pentu pystyy keskittymään niin hyvin. Noona teki 110% sitä mitä pyysin vaikka kaikki muut tekivät siinä vieressä eikä edes reagoinut siihen! Olin todella ylpeä koiranomistaja ;)
Toinen asia mitä Juha mainitsi oli Noonan leikkiminen. Olen käyttänyt karvaleluja ja Noona on vähän liian innokas repimään karvat irti joten lähtee mielummin itse repimään karvat irti kuin jää leikkimään mun kaa. Joten vaihdan lelua ja kotona pitää sitten reenata sen että Noona tulee mun luo leikkimään... ei maailman helpoin tehtävä mutta eiköhän sen saa opetettua. Olen myöskin pelännyt sitä että Noona alkaa vetää ylikierroksille jos innostaa sitä liikaa joten välillä olen käyttänyt nameja ettei pentu vetäisi ylikierroksille. No nyt Juha sitten sanoi että mun pitää saada Noona niin hulluksi kuin mahdollista eli tosiaan mun pitää innostaa koiraa niin paljon kuin osaan. Juha sitten näytti miten jatkossa pitää leikkiä Noonan kanssa, herrajumala näytti siltä että pentu kohta menee kappaleeksi mutta täysillä se kyllä sitten tekikin hommia joten kai sitä on pakko tehdä ;D Sanat jotka jäivät syvästi mieleen oli: "Tästä koirasta voi tulla mestari mutta ja sun tehtävä on saada tästä koirasta kaiken irti, sen pitää aina tehdä täysillä sen pitää antaa kaikkensa, älä koskaan anna lelu ilmaiseksi opeta sen saalistamaan niin että se antaa kaikkensa. Silloin se tekee sen myös jatkossakin ja teillä on yhteinen tulevaisuus."


Ja muuten kesäloma loppui ja koulu alkoi taas... Viimeinen vuosi ja mulla on tosi vähän tunteja. Tänään lopetin aikaisin ja suuntasin nenä kohti metsää koirien kanssa heti koulun jälkeen. Tein kivan lenkin ihan metsämetsässä, siis ei kävelty polkuja pitkin vaan ihan metikössä. Satuin löytämään kanttarellejä ison kasan! Poimin sienet mukaan ja onnistuin yllättämään äidin kunnolla, ruoka oli valmiiksi katettu pöydällä kuin hän tuli kotiin, hihi. ;) Koirat olivat niin innoissaan metsässä, riehuivat ihan hullun lailla! Metsä on kyllä outo paikka, tulee aina niin hyvä mieli kun siellä pyörii.




Olen ihan vakavasti miettinyt että lähden ulkomaille heti maaliskuussa kun koulu päättyy ja otan Noonan mukaan tottakai. Kovasti mietin minne voisi mennä. Haluaisin oppia englantia, joten olen aina haaveillut että lähtisi Australiiaan... mutta sinne on todella pitkä matka jos haluaa otta Noonan mukaan, se maksaa aivan pirusti ja sitten on se ihana karanteeni vielä. Joten olen vähän luopunut Australian suhteen. Toinen vaihtoehto olis Englanti... mutta hmm. Jotenkin ei vaan syty. Pitäisi olla joku lämmin paikka, eli jos tiedätte jonkun hyvän ja lämpimän paikan Englannissa niin kertokaa! Tässä olen kovasti pohtinut jos lähtis Espanjaan... okei ei opi englantia samalla tavalla mutta jotenkin pitää kuitenkin kommunikoimaan eli kyllä nyt vähän varmaan joutuu puhumaan. Espanjassa on myös olemassa hyviä agiseuroja olen kuullut...hihi! Katsellaan mitä tästä vielä tulee. Saa kertoa jos tietää jonkun kivan paikan minne voisi mennä!












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti